دانلود مقالات مکانیک

مقالات وپروژه های کمیاب مکانیک

تاریخچه اتومبیل سازی

*تاریخچه ی خودروسازی

بعد از اختراع چرخ با توجه به نیاز بشر به سرعت ، وسایل نقلیه ابتدایی نیز اختراع شدند. انواع ارابه ، گاری و غیره که وظیفه جابجایی انسان ها و بار را عهده دار بودند. تمام این وسایل از دو جزء اصلی تشکیل می شد اول محل قرار گیری انسان و بار که شامل فضای اسکان و قرار گیری بار و چرخ و اجزاء مربوط به آن بوده و دوم نیروی محرکه که اغلب چهارپایان آن را تشکیل می دادند. نقوش این وسایل نقلیه ابتدایی در لوح ها و تصاویر به جای مانده به چشم می خورد. تغییرات جزیی معمولا ها چند گاه در این وسایل به وقوع می پیوست ولی تغییرات کلی و قابل بحث زمانی اتفاق می افتاد که هر یک از دو بخش ساختاری وسائل نقلیه دچار دگرگونی می شدند. مثلا در سال 1474 میلادی اولین کالسکه واقعی و امروزی برای امپراطور فردریک سوم ساخته شد که خود تغییری در ساختار وسایل نقلیه از گاری و ارابه به کالسکه که فضایی کاملا مناسب برای استقرار افراد را بود را باعث شد. در تاریخ خودروسازی تحول عظیم را زمانی می توان یافت که تغییر در نیروی محرکه وسایل نقلیه به وجود آمد. پس از کشف نیروی بخار و طراحی موتورهای بخار توسط " جیمز وات" انگلیسی این موتورها جایگزین چهارپایان شده و تحولی بزرگ را در صنعت خودروسازی جهان به وجود آوردند. تاریخ خودرو را می توان از روزگاران بسیار دور شاید حدود 600 میلیون سال پیش که اشکال ابتدایی زندگی در زمین ظاهر شد و این موجودات در جریان تغییرات زمین شناسی در لایه های زیر زمین محبوس شده و منشا ذخایر سوخت های فسیلی ( نفتی ) امروزی شدند آغاز نمود. ولی عملا خودرو سرگذشت دیگری دارد ، بنابر گزارشات تاریخی در 5500 سال قبل چرخ به وسیله سومری ها اختراع شد. نمونه ای از چرخ نیز در موزه ملی ایران در تهران وجود دارد که مربوط به حدود 5000 سال قبل می باشد که از نظر ساختار نسبتا کامل به نظر می رسد.

شروع حرکت خودرو سازی با نام مهندس " نیکلاس جوزف کوگنات" افسر ارتش فرانسه که اولین خودرو با موتور بخار را در سال 1769 میلادی طراحی و اختراع نمود رقم خورده است. این خودرو که با سرعت 5/2 مایل در ساعت حرکت می کرد ، هم اکنون در موزه ملی فرانسه نگهداری می شود. اولین نمونه ارابه کونیو در سال 1769 میلادی آماده شد. این ارابه که کاملاً به خرج دولت ساخته شد در سال 1770 مورد آزمایش قرار گرفت. این ارابه پایه یک توپ چهل و هشت تنی در یک ساعت 8 کیلومترجابجا کرد. این خودرو بخار توسط افرادی چون ویلیام مردوک، اولیویه اوانس و ریچارد تره ویتیک  تکمیل‌تر شد

                    
اولین اتومبیل مجهز به موتور بخار توسط مهندس ژوزف کونیو سال 1771 میلادی  

طراحی درشکه بخار در سال 1803 توسط " ریچارد ترونیک" و " آندرو ویویان"  انجام پذیرفت. در سال 1824 میلادی " مارسل پکر " فرانسوس اولین درشکه بخار دارای دیفرانسیل را طراحی نمود و دو سال بعد درشکه " ساموئل براون" به اولین موتور احتراق داخلی تجهیز شد و در سال 1860 " اتین لنور" بلژیکی اولین موتور گازی دو زمانه را اختراع و ثبت نمود. سال 1865 میلادی آغاز تدوین قوانین راهنمایی و رانندگی برای سر و سامان دادن به آشفتگی های حمل و نقل به وسیله وسایل نقلیه جدیدی بود که با سر و صدا و دود فراوان در حرکت بودند. در این سال قانون پرچم قرمز ارائه شد. طبق این قانون تمام خودرو ها یا لوکوموتیو های جاده ای موظف به داشتن 3 نفر برای حرکت بودند. یک نفر برای هدایت ، یک نفر برای حفظ آتش موتور و نفر سوم پیشاپیش خودرو با یک پرچم قرمز می دوید و آمدن خودرو را هشدار می داد. حداکثر سرعت مجاز برای وسایل نقلیه در آن زمان 4 مایل در ساعت در مناطق روستایی و 2 مایل در ساعت در شهر ها بود. همچنین در سال 1868 نخستین چراغ های راهنمایی و رانندگی در لندن به وسیله گاز روشن شد.